1953-ban születtem Budapesten. A Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán 1976-ban végeztem, 1977-ben a Kaposvári Csiki Gergely Színházban dolgoztam, 1978-1980-ig az Állami Bábszínház szcenikusa, Koós Iván és Ország Lili asszisztense lettem.
1980-ban a kanadai Banff School of Fine Arts ösztöndíjasaként Josef Svoboda mesterkurzusán, posztgraduális képzésen vettem részt.
1985-1991-ig az Arany János Színház díszlettervezője voltam.
1991-1993-ig Montrealban éltem, a Concordia University-n és a National Theatre School of Canada-n díszlettervezést oktattam, ez utóbbinak mindmáig vendégtanára vagyok, The Spiritual Language of the Space (A Tér Szakrális Nyelve) című állandó kurzusommal. Több kanadai színházban dolgoztam tervezőként.
1994-2002-ig voltam a Győri Nemzeti Színház tervezője.
2002-ben a Magyar Látványtervezők Társasága egyik vezetőjeként kidolgoztam a szcenográfia (díszlet, jelmez, világítás és bábtervezés) felépített új oktatási rendszerét, amelynek bevezetésére a 2002-03 tanévben került sor. Az alapvetően 2 lépcsős rendszert a további években a Tanszék munkatársaival fejlesztettem.
A társegyetemekkel a diákság együttműködését kialakítottam. A Tanszék számára Gyakorló Színházat (MU Színház) szerveztem, ahol rendszeres oktatás folyik. Az órarendi oktatáson felül, pályázati pénzből (Budapest Önkormányzata) teljes tanévre terjedő performance programot indítottam a 2005-06. tanévben. A MOME, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóival 3 előadást alkottak diákjaink. 2007-ben a MKE Tihanyi Alkotóházába egy hetes projektet szerveztem a Színház-és Filmművészeti Egyetem filmrendező és színész hallgatóival együtt.
2003-tól minden évben pályázunk a NKA Színházi kollégiumához tanulmányi utakra. Így tudtunk utakat szervezni Prágába, Párizsba, Olaszországba és Berlinbe, 2009-ben Londonba.
2003-ban és 2007-ben részt vettünk a Prágai Quadriennálén, rendszeresen kiállítunk a POSZT-on, bevezetjük hallgatóinkat a szakmai közéletbe.
Az oktatás napra kész fejlesztése, dinamizmusa természetes követelménye művészetünknek, a közösségben alkotó tervező a legújabb létkérdéseket érintő előadásokban dolgozik az élő színházban. Ebből következik, hogy a színpadi látványművészet az a művészet, amely a kortárs látvány és médiaművészeti technikákat a leggyorsabban alkalmazza, alakítja. Eszközeiben napról napra újítjuk meg oktatásunkat is.
FELSŐOKTATÁSI TEVÉKENYSÉG
18 éve folyamatosan tanítok felsőfokú oktatásban, Kanadában és Magyarországon.
1.1.kanadai felsőfokú oktatási gyakorlatom összegezve:
1992-2014. National Theatre School of Canada, Montreal
Minden évben interdiszciplináris kurzust ad, színházrendező és szcenográfus hallgatók számára. (angolul és franciául, lásd a HYPERLINK “http://www.juditcsanadi.blogspot.com” www.juditcsanadi.blogspot.com weblapot)
A fenti kurzusok 72-96 tanórát tesznek ki, amelyek nemcsak idejüket, hanem szellemi kívánalmaikat is tekintve, jóval meghaladják egy féléves egyetemi kurzus léptékét.
A Ntional Theatre School of Canada Észak-Amerika három legjelentősebb, kurzus struktúrában működő akadémiájának egyike, a szakterületi felsőoktatás egyik legelismertebb intézménye, jelentős részben, 40%-ban folytat posztgraduális képzést is. Az intézmény a felsőfokú oktatás egyik legkiemelkedőbb intézménye a kontinensen, az általa kibocsátott diploma világszerte a legnagyobb presztízsűek egyike.
Az itt végzett szakemberek Amerika, Európa, Ausztrália, Ázsia legkeresettebb művészei.
Az 1960-ban a new York-i Julliard School alapítótársaként és a londoni Old Vic tanáraként is ismert Michel St. Denis által létrehozott intézmény a kanadai felsőoktatási intézmények listáján található.
( HYPERLINK “http://www.canadian-universities.net/Universities/Quebec.html” HYPERLINK “http://www.canadian-universities.net/Universities/National-Theatre-School-of-Canada.html” http://www.canadian-universities.net/Universities/National-Theatre-School-of-Canada.html)
továbbá:
1992-93 tanévben Concordia University, Theatre Departement, Montreal (2, féléves egyetemi kurzus angol nyelven, lásd a HYPERLINK “http://www.juditcsanadi.blogspot.com” www.juditcsanadi.blogspot.com weblapot)
továbbá:
1991-92 tanévben Concordia University, Theatre Departement, Montreal (3, féléves egyetemi kurzus angol nyelven, lásd a HYPERLINK “http://www.juditcsanadi.blogspot.com” www.juditcsanadi.blogspot.com weblapot)
1.2. hazai felsőfokú oktatási gyakorlata összegezve:
2009-től a Magyar Képzőművészeti Egyetem Látványtervező tanszék szakmai vezetője
2002- 2009. a Magyar Képzőművészeti Egyetem Látványtervező tanszék vezetője
2001-02. ELTE Szociológiai Intézet, Humánökológia Szakirány,
(féléves kurzus)
ELTE Természettudományi Kar, Geográfus Szak,
(féléves kurzus)
2000-01. ELTE Szociológiai Intézet, Humánökológia Szakirány,
(féléves kurzus)
1999–2000. ELTE Bölcsészettudományi Kar, Történeti Ökológia Szakág,
(féléves kurzus)
2001-2002-ben külföldi oktatási tapasztalatomra építve, vezetésemmel dolgoztuk ki az első magyarországi Tantervet, amely a korszerű szcenográfus képzést bevezette. A 2 lépcsős tanterv szellemében és rendszerében megelőzte a hazai bolognai oktatási rendszer bevezetését, a tantárgyak kidolgozását, oktatási segédleteket és az oktatás teljes infrastruktúráját kellett kiépíteni. Bevezettem és megszerveztem a Világítás-tervezés oktatását Magyarországon, szakember munkatársaimat irányítottam szakterületük oktatásának felépítésében.
2002-ben Doctor of Liberal Arts (DLA) tudományos fokozat
2002-2009. és 2011óta a Magyar Képzőművészeti Egyetem Látványtervező Tanszékének vezetője, egyetemi docens
2006-ban habilitált
2005. óta a MKE Doktoriskolájában témavezető
2011. óta egyetemi tanár
2011. óta a MKE Szenátus tagja
2013. óta a MKE Doktori Tanácstörzs tagja
2014. óta a MKE Tanszékvezetők Tanácának társelnöke
TEORETIKUS MUNKÁSSÁGOMAT több mint 15 éve folytatom, részletezve lásd a CV-ben és HYPERLINK “http://www.juditcsanadi.blogspot.com” www.juditcsanadi.blogspot.com oldalon.
Aktuálisan az OISTAT (Organisation Internationale des Scenographes, des Architects de Theatre) magyar delegáltjaként aktívan részt veszek az Oktatási Tanács munkájában, 2009-ben Moszkvában, majd Szöulban dolgoztunk ki közös munkaterveken a világ valamennyi iskoláját képviselő munkatársakkal. Moszkvában előadást tartottam (angolul) saját képzésünk erősségeiről és kérdéseiről.
A TACE (Theatre Architecture in Central-Europe) EU-s projekt „Experimental Theatre Spaces” kutatás, szimpózium és publikáció magyar teamjének vezetője vagyok – OSZMI, 2008-2010.
2008. október, Prágai Szimpózium, a „site-specific” és kísérleti előadásokról, angolul
2009. november, Ljubljanai Szimpózium a „Kísérleti Színházi Terek Magyarországon” című tervezett publikáció bemutatására, angolul.
2011. nyarán jelent meg kötet
A „Dramatic Architecture-s- Places of Drama, Drama for Places” konferencián Portóban adtam elő angolul,
2014. novemberében a publikáció megjelent
ALKOTÓI MUNKÁMAT folyamatosan végzem, az oktatáshoz igazítom.
1978 óta több-száz díszletet terveztem. Részletesen a CV-ben és a HYPERLINK “http://www.juditcsanadi.blogspot.com” www.juditcsanadi.blogspot.com oldalon)
DÍJAIM
2011-ben a Prágai Quadriennálé „Legjobb kurátori koncepció” aranyérmét elnyerő magyar nemzeti kiállítás 5 fős team-jének tagja voltam
2009-ben a World Stage Design négyévenkénti, internetalapú versenykiállításon Ezüstérmet nyertem
2008-ban Hevesi Sándor díjban (ITI),
2007-ben Főnix díjban (Magyar Színház) és
2001-ben Jászai Mari díjban részesültem,
1995-ben és 1996-ban az évad legjobb stúdió-előadásának díszlettervezője címet (Hamlet, Machbet), 1997-ben a legjobb színházi látványfotó (Rigolettó), 2000-ben a Kritikusok Díjának II. helyezését (Versekkel kártyázó szép hölgyek, Othello) nyertem el.
(részletesen lásd a CV-ben és HYPERLINK “http://www.juditcsanadi.blogspot.com” www.juditcsanadi.blogspot.com oldalon.)
KIÁLLÍTÁSOK, INSTALLÁCIÓK
2014. Színháztechnikai Napok, Thália Színház, egyéni díszletkiállítás;
2011. Prágai Quadriennálé, magyar nemzeti kiállítás team tagja;
2007. Prágai Quadriennálé magyar iskolai kiállításának kurátora;
2004. Haraszti István (Édeske) kiállításának installálása, N&N Galéria;
2003. Prágai Quadriennálé magyar installációjának egyik tervezője, egyben kiállítója;
2003. Prágai Quadriennálé magyar iskolai kiállításának kurátora;
2002. Vigadó Galéria, Bornemisza Eszter textilművész kiállításának installációja;
2002. „N&N” Galéria; „Sous-terrain” önálló térinstallációs kiállítás;
1998. Műcsarnok; a „Látvány” kiállítás 11 (Ambrus, Antal, Árvai, Csanádi, Horgas, Kentaur, Khell Zs., Kicsiny, Najmányi, Pauer, Szirtes) résztvevőjének egyike „Úton” címmel tér-installáció című munkájával;
1987. A Prágai Quadriennálé (Nemzetközi Színpadi Látvány és Színházépítészeti Kiállítás) Magyar Intézet rendezte kiállításának installációtervezője (s egyben résztvevője) Pauer Gyulával;
Az említetteken felül a HYPERLINK “http://www.juditcsanadi.blogspot.com” www.juditcsanadi.blogspot.com honlapon részletes kiállítás-lista található.
A PUBLIKÁLT ÍRÁSOS ANYAGOK
Dramatic Architecture Porto, 2014.
„Theatre Architecture in Central Europe”- Experimental Theatre Spaces in Hungary after the system change, 1989. 2011.
„A Tér Szakrális Nyelve”- tanulmány – Debreceni Disputa, 2009.
„Csak díszletet ne”- interjú Kovács Bálinttal – Magyar Narancs, 2009. 43.
MKE Látványtervező Tanszék kiadvány – MKE, 2007. 03.
Művészet- interjú Lökös Ildikóval – Színház, 2006.10.
Díszlettervezők Iskolája – Oktogon, 2005. 5.
Díszlet-Jelmez; A Magyar Szcenográfia 1995-2005. 86-91. oldal
– Göncöl Kiadó, 2005.
A Díszlet, Jelmez és Báb oktatás új módszerei – Színpad, 2005.
A Shabby Paradise,- Contemporary Hungarian Theatre, Hungarian Scenography at the Turn of the Millenium, 69-75, – ITI,Hungarian Center, 2004.
A színfalak mögé készülnek – Népszabadság,2004.szeptember
Új utak a színházi tervezők képzésében – Zsöllye, 2003. 9.
Az ember környezete nem díszlet -Népszabadság, 2002. július
A Város Kalandja a Történelemben, egyzet, -ELTE Szociológia Intézet, 2002.
A Világ EGY- a tér nyelve, az Amalfi Hercegnő kapcsán, Török Tamarával, – Hajónapló, 2000.6. Shakespeare színpada, az Othello kapcsán, Sándor L. Istvánnal, – Ellenfény, 1999.3. Stage Design int he Eighties and Nineties, 50-54. o. Tradition and Innovation in Modern Hungarian Theatre -ITI HC,1999.
Gondolatok a Színpadi Térről – Hajónapló, 1998.2. Magyar Színpadkép Írók, PQ kiadvány,4 oldal, – OSZMI, 1995.
A színházi tér története, a színház és a színpad-jegyzet (angol),
Concordia University, Montreal,1992.
KÖZÉLETI TEVÉKENYSÉG
A 2007. évi Prágai Quadriennálé Egyetemi Szekciójának kurátora
2006. Az OISTAT Oktatási Tanácsának tagja
2005. A Magyar Színpadi Látványtervezés (Díszlet- Jelmez, Göncöl Kiadó, 2005) elmúlt tíz évének termését bemutató reprezentatív könyv megjelenésének szervezője;
2004. Az OISTAT tagja
A 2003. évi Prágai Quadriennálé ( szcenográfiai világkiállítás) egyik tervezője.
A 2003. évi Prágai Quadriennálé Egyetemi Szekciójának kurátora
A Társaság oktatási koncepciójának kidolgozója, 2002.
2001- 2007 a Magyar Látványtervezők Társaságának 3 fős vezetőségének tagja; a Társaság szakmai és érdekvédelmi tevékenységének szervezője;
1994. óta az ITI (Institue du Theatre International) Magyar Központjának tagja
1993. óta a Magyar Látványtervezők Társasága tagjaként a dokumentáció szervezője;
1986. óta a Magyar Alkotóművészek Országos Szövetségének tagja;
Több alapítvány kuratóriumi tagja:
Intermezzo Ifjúsági Zenei Alapítvány , alapító – 2003 óta
Kürt Alapítványi Gimnázium – 1995 óta
Őri Művészeti Alapítvány, alapító – 1994 óta
Rogers Személyközpontú Iskola, alapító – 1986 óta